Vermageren aan je buik is nodig om het teveel aan buikvet, visceraal vet of orgaanvet, te verliezen. Het is ongezondheid en raakt het moeilijk kwijt. Het zorgt voor (giftige) afvalstoffen in je lichaamsweefsels en rond de organen in je buik. Dat doe je best niet alleen, maar met de hulp van een vermageren en afvallen app.

Vet op en in je buik

We maken een verschil tussen buikvet op je buik, we spreken dan van onderhuids vet, of buikvet in je buik of orgaanvet. Vet op je buik zet zich vast tussen je huid en je spieren. Het is zacht en je kunt het vastnemen. Vet in je buik zit rond en tussen je organen zoals je hart, je maag, longen en je lever.

Hormonen

Je moet afslanken om buikvet te verminderen.  Toch hebben we orgaanvet in beperkte mate nodig om schokken op te vangen en hormonen aan te maken. Orgaanvet drukt je buik naar buiten waardoor je dikker lijkt dan je werkelijk bent. Het is vooral oorzaak van:

  • Hoge bloeddruk
  • Te veel ongezonde LDL- cholesterol
  • Aderverkalking en van hart- en vaatziekten
  • Kanker

Oorzaken teveel buikvet

Teveel buikvet opslaan doe je wanneer je meer calorieën binnenkrijgt dan je er verbrandt. Waar dat precies gebeurt is voor een deel genetisch bepaalt. Te veel en ongezond eten met snelle koolhydraten zoals witte suiker en stress zijn andere belangrijke oorzaken. De juiste voeding eten en het stresshormoon cortisol verlagen is nodig om meer vet te verbranden.

Eet de juiste koolhydraten

We maken het onderscheid tussen enkelvoudige en complexe koolhydraten. Enkelvoudige koolhydraten zorgen voor een minder stabiele bloedsuikerspiegel waardoor je meer insuline aanmaakt. Dit hormoon regelt zowel je vetopslag als je vetverbranding. Hoe hoger je insulinegehalte in je bloed hoe meer vet je opslaat. Deze ongezonde koolhydraten vooral in snoep, koekjes, gebak en in chips maar ook in yoghurt en kwark met toegevoegde stoffen, in alle witte soorten brood, witte deegwaren en rijst en in kant en klare ontbijtgranen.

Complexe koolhydraten

Zijn gezond en vind je in verse groenten en fruit, in eieren, natuuryoghurt, Griekse yoghurt en kwark zonder toevoegingen, in vette vis, mager vlees, zeevruchten, schaal- en schelpdieren, in kip en kalkoen, onbewerkte noten, zaden en pitten, in plantaardige oliën en in zoete aardappelen.

Cortisol of het stresshormoon

Een te hoog cortisolgehalte maakt je minder bestand tegen stress. Minder cortisol activeert je je vetverbranding. Dat met regelmatige ontspanning, voldoende slaap, koolhydraatarm te eten en zo weinig mogelijk alcohol te drinken.